Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.10.2010 14:03 - Как лингвистичното тълкувание на една фраза на Иисус към Симон (Петър) роди тежки политически последици
Автор: stasja Категория: Изкуство   
Прочетен: 4657 Коментари: 3 Гласове:
6

Последна промяна: 07.09.2011 12:08



image


Димитри Иванов


Арамейският език оставил писмени следи 900 години преди Христа, но с финикийски букви (и с изписване само на съгласните). А официалният език в съвременен Израел (иврит) се оформил чак между VIII и Х век след Христа. После го позабравили. След това бил "реставриран". Елизер бен-Йехуда (1858-1922), писател и лексикограф, е създателят на съвременния иврит, който е официалният език в Израел. Първите ционисти не предвиждали такова нещо; те смятали, че един ден, когато се създаде държава на евреите, в нея ще се говори идиш (смесица от немски, полски и иврит), а елитът ще говори немски. Ивритът, преди Елизер бен-Йехуда да го съживи, бил останал само като език на богослужението и на свещените книги, както нашия църковно-славянски. До ХIХ век той бил мъртъв език, като старогръцкия и латинския. Но не е тъй стар. Оформил се 18 столетия след арамейския език. На арамейски говорели - естествено - в Арам. Ако Арам ни напомня за композитора Арам Хачатурян, то е, защото арамейците (прадеди на асирийците), макар че живеели в Сирия, Месопотамия и Палестина, тръгнали от Арабия и се разселили чак в Прикавказието - в подножието на Арарат, някогашна Армения, която била много по-голяма от днешната. 

 

Иисус и учениците му си говорели на арамейски. 

 

"Боже мой, Боже мой, защо ме изостави", вдигнал глава към небето прикованият Иисус. Задал въпроса си на арамейски. 33 години преди това той се родил във Витлеем - на мястото където е Рождественският храм, който израелската армия държа под обсада до миналата седмица. На арамейски Витлеем означава "град на хляба". И сега можеш да чуеш арамейски по някои места (например в днешна Сирия) и богослужението е на арамейски. Но не споменавай арамейския език, когато влезеш в гръцката патриаршия в Цариград; там говорят шепнешком, всяка дума се чува и патриаршията е - запомни това - Вселенска и за нея е много важно Писанията да са били най-напред на гръцки, не на арамейски, който бил език на простолюдието, и ти разбираш, че въпросът не е верски, не е езиков, а е политически - пак политика! През V век във Византия започнали да се карат дали Иисус е Богочовек, или се родил като човек и после станал син божи; моно-същностен ли е той или е нещо като стерео - т.е. двойствен. Появили се несторианци и монофисти; още - такива на компромисно становище и - освен това - такива на официална позиция, водеща към още по-трудноразбираемото триединство. Египет, Сирия и Армения (а те били византийски провинции) направили от "моното" знаме на своя политически сепаратизъм, за да се отцепят от Византия. Пак политика! И днес арменците - които са християни още от 301 г. - са като другите православни, но не съвсем - наричат патриарха си "католикос"; те са "моно" - така както са "моно", а не "стерео" християните от коптската (египетската, етиопската) и яковитската (сирийската) църква, където знаят арамейски. Католиците са стерео (Filioque): Светият дух изхожда от Отца и Сина (двуначалие). А според нашия православен догмат Бог е един по същност и троичен по лица (единоначалие). Трите лица са Отец, Син и Светият дух (догмат за Света Троица). Значи ние сме моно. Освен предполагаемият арамейски оригинал на евенгелието на Йоан съществува арамейска версия на евангелието на Матей - вероятно тя е първоначалната. Авторите на повечето от книгите на Новия завет, изглежда, говорели на арамейски и записвали на гръцки, но също на арамейски. Защо така? Защо не на един-единствен език? Поради една важна причина. Първите християнски произведения са езиково разнородни, защото били предназначени за различни групи християни. В края на XX век протестантски богослови вече разполагаха със защитима теория, че евангелията (поне първите три) произтичат от единен арамейски източник, може би два. И тъй като на арамейски Светият дух е в женски род, Womens-lib и всички други феминистки могат да спят спокойно, уверени в правотата си. Иисус имал адвокат. Да, точно тъй - адвокат в лицето на Прокула, жената на Пилат. Такова било мнението на православните копти и те провъзгласили Прокула за светица. Протестантите и католиците не удостоили адвокатското съсловие със светица-покровителка. Не ми се ще да злословя за финансисистите, но - сърби ме езикът и не мога да го премълча - техният човек е Юда Искариотски. Един много сериозен анализ в седмичника "Икономист" започваше така: 

 

"Финансистите, чийто патрон е Юда..." 

 

Да, зная, че може да ми се отвърне - Юда става и за патрон на журналистите, понеже дал информация къде да намерят Иисус. През 1980 казах това по радиото в деня на печата и после ми звъниха възмутени колеги. Ала все пак, Юда си е на финансистите. Като един от 12-те ученици на Иисус той бил касиер, ковчежник и иконом на групата; накратко - занимавал се с финансите й. Имал интересни схващания за дънъчната система в Римската империя и за политическите събития, които тази система ще предизвика. Когато започна разпродажбата на източноевропейски банки, пак "Икономист" написа: "Ако искате да се сдобиете с малка банка, правите следното: Избирате си голяма банка и започвате да чакате... " Не се визираше само България - страната, в чийто език Юда е станал глагол и има дума "изюдване". Но май за такова нещо ставаше дума. Навремето гръцкият бил език на философията и поезията, латинският - на правниците и пълководците, а арамейският - език на простолюдието. Историческия Юда не можем да демаскираме. Вероятно и той, както Иисус, е от Галилея. Изглежда, имал е политически разногласия със Сина Божий. Усещал, че действията на ЗЕЛОТИТЕ предвещават голям трус. Зелотите били тогавашните терористи, шмугвали се в тълпата, за да прободат незабелязано някой римлянин. Гледали на римляните като на окупатори на Юдея. Мътела се политическа криза. Юдейството било на път да се разбуни против господството на Рим. Предчувствията на Юда се сбъднали. След низ събития се стигнало до разрушаването на Храма в 70-та година и до прогонването на евреите от Ерусалим през 135-та година. Гърците, влиятелни в културата, но незначителни като военна сила, имали едно безотказно оръжие - ласкателството. Те обявявали римските проконсули за богове и им издигали храмове. Тъкмо от гръцки, не от арамейски източник стигнало до нас Посланието на апостол Павел до римляните, където пише, че "всяка власт е от Бога". Това послание се оказало много изгодно за всички по-късни царе, крале, императори. Европейските революции оспорили, че всяка власт е от Бога, а най-ефикасната от всички - Американската революция - провъзгласила, че властта е "от народа, за народа, на народа". Иисус казвал, че неговото царство не е на този свят. Той не проповядвал неподчинение на светската власт. Поне на пръв поглед. Когато станало дума да се плащат ли данъците, той взел една монета, попитал чий е образът, изсечен на нея, и като му отговорили, че това е цезар (кесар), казал: "Щом тази монета е кесарева, 

 

дайте я кесарю, но и божието въздайте Богу." 

 

Римляните преценили тези думи като твърде дипломатични, защото данъците били тежки и назрявал бунт - не заради Христос, а по икономически причини (нали Юда, разбиращият какво предвещава движението на зелотите-терористи, бил икономист). Отговорът на Иисус ни изглежда ясен. Но не е. Не е било възможно "монетата да се даде кесарю". И Цезар, и Клеопатра вече се били превърнали в прах; император в Рим бил Тиберий. Цезар все още бил само Гай Юлий Цезар; едва по късно всеки император започнал да се наричал "цезар", за да внуши, че е велик като Гай Юлий Цезар. Спасителят намеква за нещо. То останало неразбрано за римляните. За нас също. Какво е то? Гор Видал, който написа "На живо от Голгота" и се пада далечен братовчед на вицепрезидента Ал Гор, обясни, че само зелотите схванали смисъла на Христовите думи. За зелотите Палестина не била римска, а божия земя. Думите на Иисус "но и божието въздайте Богу" прозвучали в ушите на зелотите като зашифрован ционистки девиз: "Палестина е божия, не е римска земя! Да се вдигнем на бунт против римското "присъствие"! Волнодумството не е "бон тон" в САЩ и бившият вицепрезидент Ал Гор отбягваше далечния си роднина - писателя Гор Видал. В неговата книга "На живо от Голгота" 

 

апостол Петър е "ПЕШО СКАЛАТА" 

 

(Pete the Rock). После ще видим защо. Сега да се върнем към това как назрявал бунт поради тежките данъци и как Иисус - неволно, а може би съзнателно - призовал към неподчинение. Е, добре - в библиотеката на Международния валутен фонд във Вашингтон можем да проверим на колко възлизал "тежкият" (според "икономиста" Юда) римски данък. Оказва се, че той се равнявал на една пета от стойността - т.е. 20 процента. Значи съизмерим с нашия ДДС (данъка за добавената стойност). Както и да се взираме през пластовете на времето, образът на Юда остава неясен, защото евангелистите го отрупали с отблъскващи качества, които преводачите на свой ред подсилвали. В резултат - никой не кръщава детето си Юда, макар че има и други библейски Юди - например синът на Яков, внук на Исак и правнук на Авраам; има и Съборно послание на Юда, поместено в Библията преди посланието на апостол Павел към римляните. Саксонците не били толкова крайни. Наистина, и при тях няма да срещнем Judas (освен в бандата Judas-Priest), но ще срещнем Jude. Помните ли какъв хит беше: "Неу Jude, don"t be so sad ..."? Сейнт Джуд е светията-покровител на несбъднатите желания. Добре измислено, нали! Кому е притрябвал покровител на сбъднатите желания. Църквата "Сейнт Джуд" е недалеч от сградата на Международния валутен фонд във Вашингтон и за разлика от него вратите й са гостоприемно отворени. Мястото е особено приятно през април и май. Свети Петър бил преименуван. Той се казвал Симон, живеел в Капернаум и с брат си Андрей ловял риба в Галилейско море, което не е никакво море, ами си е Тивериадското езеро, голямо колкото един наш язовир, и от него тръгва река Йордан, където сега са израелските постове. Рибарят Симон, преименуван после в Петър, бил наивничък, но бояк - отрязал ухото на някой си Малхус, когато стражата задържала Иисус. Наистина, дорде пропял петелът, Петър трижди отрекъл да е ученик на Христос - точно както му го предрекъл Учителят. Въпреки това Богочовекът казал на въпросния Симон: Петър ще си ти и на теб ще построя моята църква. Казал го, но на какъв език? Внимание - отговорът има политически последици! В превод на френски (един от латинските езици), преводачите се основавали на това, че на гръцки камък е PETRA (на арамейски КИФА), а Петър е PETROS. Като нашето име Камен. И го направили PIERRE TU SERAS ET SUR TOI JE BATTIRAI MON EGLISE (Петър ще си ти, и на теб ще построя моята църква). От което следва, че Иисус преименувал Симон в Петър (Камен), за да е каменна основата на Неговата църква. Излиза, че църквата, която Петър основал в Рим, има преднина и е водеща; че римо-католиците начело с папата имат първенство пред останалите християни. Тази претенция хвърлила тежката си сянка през столетията. През 1864 г. Папа Пий IX осъдил всички политически учения, все едно какви са те, и се провъзгласил за непогрешим. 

 

(с продължение, иншаАллах) Това ме подсеща за един дребен куриоз. Американската енциклопедия "Рандъм Хауз" твърди, че в българската столица София има черква "Св.Георги" от XIX век. Ние знаем, че тя е от IV век, но и сега има протестанти, като онези на кораба, от който избягал авторът на Моби Дик. Те се готови да ни съобщят "добрата новина", която за нас е благата вест, без да се интересуват от това, че по нашите земи била построена черквата "Св.Георги" хиляда и сто години преди по света да е имало протестанти. Та възможно ли е било православните (и 500 г. по-късно протестантите) да признаят, че Рим има първенство? Нали хиляда години преди да се съгради "Сан Пиетро" в Рим ромеите (в 537 г.) имали "Света София" в Константинопол, арменците - техните параклиси-пещери? В каква твърда скала са изсечени те и как си ударих главата, когато влизах в един от тях! Те, разбира се, няма да се признаят за християни второ качество. Затова в техните библии споменатото обръщение на Иисус към Петър няма такъв смисъл, Петър не звучи като камък, нито като скала, върху която ще се съгражда Христовата църква; Симон не се преименува в Камен, ами просто в един Петър, не превъзхождащ с нищо Павел, който също - и дори по-добре от Петър - може да съгради църква. С други думи, "Сейнт Пол" в Лондон не е по-долу от "Сан Пиетро" в Рим. ПИТЪР ЩЕ СИ ТИ! Точка. Наистина, после добавили един камък в изречението: "Питър ще си ти и ще си скалата, върху която ще съградя..." Но колкото и да си блъскали главите, горките преводачи не могли да постигнат сбития изказ в езиците на папистите, на които Пиер означава камък. Според православното съзнание 

 

Христовата църква не може да се разцепва. 

 

Ала Римската поместна църква толкова държала да е начело, че се откъснала от общността на православните църкви. Формално това се случило през 1094 г. В Западна Европа започнали религиозни войни, които ту спирали, ту тлеели, ту пак лумвали и така - към 500 години. Чак през ХVI и ХVII век се усетил свежият полъх на скептицизма, индивидуализма и релативизма. Великолепният есеист Мишел дьо Монтен (1533- 1592 г.) предвидил провала на големите реформаторски движенияи го изразил с мъдър скептицизъм и самосъмнение: QUE SAIS-JE (Какво зная)? И тогава, както сега, агностиците, най-светлите умове, били уличавани в атеизъм, макар че те нямат нищо общо с атеизма; светът не се е променил чак толкова. Някои владетели, като Елизабета I, сполучили в политиката, понеже се отнасяли към църковниците със здравословна веротърпимост или с безразличие. Други, като Мери I, Филип II и Кромуел, които прекалено се вживявали в религията си, постигали целите си само временно. Християнският свят не приел първенство на Рим, където срещу балкона на благославящия папа се въздига с цялото си великолепие катедралата "Сан Пиетро", връх на визуализираната вяра. 

 

Църквата като акционерно дружество 

 

След всеки връх се открива път, водещ надолу. Толкова много пари били потребни на Бернини за храма на Петър, че католиците пуснали на пазара Божии акции - т. е. индулгенции. В отвъдното няма да ни наказват за греховете ни, ако извършим добро дело, например ако участваме в кръстоносен поход. Но не на всеки му се ходело на кръстоносен поход, пък и минавали векове от един кръстоносен поход до следващия, който все трябвало да е последен. И казали, че добро дело е също да дадеш пари на църквата. Опрощението започнало да се купува. С повече пари изкупваш по-голям грях. Можело и чужд грях да изкупиш. Наследил си пари от дядо си, а той беше голям грешник, горкичкият стар мръсник; как ли го измъчват сега! Купуваш му индулгенция и в мига, в който броиш парите, Бог, който всичко вижда, го премества от Чистилището. Тези финансови операции предизвикали протеста на протестантите - т. е. предизвикали Реформацията. Един студент по право - Мартин Лутер - зарязал следването, станал монах в Ордена на августинците и после, като пристигнал в Рим, възмутил се от разкоша и финансовите далавери на Светия престол (католическият орден на августинците съществува и днес; те бяха във френския лицей в Пловдив). За да спре разкола, Еразъм Ротердамски се опитал да реформира църквата отвътре. Написал "Възхвала на глупостта" и в нея осмял църковните хитрини, но така дипломатично и с такъв финес, че и папата, като чете "Възхвалата", да се смее, вместо да се обижда. Той пишел на латински - езика на образованите мъже от всички краища на Европа; бил европеец, но в бъдещия смисъл на тази дума; неговото време ще настъпи чак когато идеята на Жак Делор се сбъдне. Сега ЕС има програми с гордия наслов "Програма Еразъм". Самотни са като Еразъм Ротердамски. Лутер - за разлика от Еразъм - бил човек на своето време. Превел Библията на немски; така той утвърдил нормите в този език и тъй здраво го приковал към тези норми, че спрял развитието му. Попречил на немския да еволюира и да се поосвободи от известна падежна и словоредна тромавост. Значи и Лутер избързал, макар и не колкото Еразъм. В Лутеровия превод на Библията силни са местата, където текстът отговаря на възгледите на Лутер. Той е твърде ангажиран, за да е неутрален. Както се казва, човек с позиция! Докато Еразъм знаел какво безнадеждно нещо са позициите. Колкото по-принципни, толкова по-отчайващи. Еразъм бил гласът на разума и - както обикновено - този глас останал нечут. 

 

Разсекретяването на досиетата на инквизицията 

 

В началото на 1998 г., докато папата беше гост на Фидел Кастро, от Ватикана се чу покаяние, което медиите не забелязаха, понеже си изтеглиха екипите от Хавана към Вашингтон, където беше избухнала аферата "Клинтън-Моника". Папското покаяние гласеше: "Ние съгрешихме. Ще разсекретим архиви, за да се види." И то какви архиви! Единият е на Инквизицията, специализиран отдел от 1542 г. нататък за преследване на магьосниците и еретиците, особено реформаторите-протестанти. Голяма част от архива била унищожена или загубена, когато - в началото на XIX век - Наполеон го натоварил на каруци за Париж. Корсиканецът не признавал културна или интелектуална собственост. Обелиск от Египет, пергаменти от Ватикана - все едно. LA FRANCE EST LA FILLE AINEE DE L"EGLISE (Франция е най-голямата дъщеря на църквата). Точка! Все пак оцелели 4-5 хиляди тома от ватиканския архив. Другият разсекретен раздел съдържа списъците на забранените книги. В него е и Библията. Страхотно! Католическата църква забранила на християните да четат Светото писание! Защо? Много просто: за да не станат и те реформатори. Текстовете можели да бъдат четени и тълкувани само под строг богословски надзор. Черният списък бе анулиран едва през 1966. А превеждането беше забранено до 1943 г. Папата даде на Фидел Кастро урок: Покай се, както ние се покайваме! Докато се покае Ватиканът, трябваше да се изтърколят 400 години. От Кастро се искаше да е по-бърз. Имаше причина за това. Йоан-Павел II е 264-ият папа. Той знаеше, че католицизмът ще го надживее; дори се шегуваше: "Продължавам да работя, защото как да си подам оставката на шефа?" А Кастро позволи на карикатуристите да се шегуват с брадата му, не и с революцията; той беше първият й вожд и не знае дали няма да е последен. 

 

Между 1457 и 1517 г. се появили над 400 издания на Библията. МАРТИН ЛУТЕР (1483-1546 г.) я превел на немски и възникнало лутеранството. ЖАН КАЛВИН (1509-1564 г.) я превел на френски и се появили хугенотите. УИЛЯМ ТИНДЕЙЛ (1493-1536 г.) я превел на английски, но англичаните още тогава били прозорливи. Навреме заловили Тиндейл в Анверс (Антверпен) и го удушили. На острова признавали само "Вулгата" - латинския вариант на Библията. За да разбере народът за какво става дума, разигравали сценки по библейски сюжети. Това били драматизирани проповеди. После, за да вземе църковните имоти, кралят се скарал с Рим и вместо Вулгата, разпространение получил преводът на КРАЛ ДЖЕЙМС, "защитник на вярата, по Божия милост крал на Великобритания, Франция и Ирландия". Естествено не кралят превеждал; възложил това на книжовници. Те заимствали от превода на Томас Матю, който всъщност бил издателят Джон Роджърс, който взел текста на Майлс Ковърдейл, който се опрял на текста на удушения Уилям Тиндейл. Горкият Уилям! Къде сме ние? КИРИЛ и МЕТОДИЙ (между 861 и 863 г.) заедно с техни ученици превеждали от гръцки. Вярно - само най-необходимите за богослужението книги. Но 7 века преди преводачите, които предизвикали Реформацията. Докато делото на братята съхранявало мъждукащото пламъче на българския дух, на острова, като не можели да проповядват на английски, разигравали сценки. Ето защо там се научили да правят театър, но не си научили езика и още не са го научили и той продължава да се развива. А българската книжовност, уважаеми твърци на словото, не започнала с вас. Тя започнала с един превод.

 




Гласувай:
6



1. watchtowerman - Великолепно !!!
04.10.2010 09:08
Летвата е вдигната високо !!! Така и трябва !!!
цитирай
2. aquilla - Според едни...
07.10.2010 22:43
...Йешуа бил казал "Илли, илли, лама сабатхани?"- "Татко, на кого ме оставяш", а според други "Лии, Лама, Астагна, Тани !"- като призовавал за отмъщение най-злите демони.
Привет от Вашингтонското училище по протоколно ръкостискане !:-)
цитирай
3. marknatan - привидното винаги мами
08.10.2010 10:53
С удоволствие го прочетох Дмитрий .Умело написано и все пак да се поучи от Еразъм какво безнадеждно нещо са позициите. В добавка на Юда - който обиал да му говорят само в цифри и затова царя на Юдеите се доверил нему. А цифрите са следните-всички описани събития и религия се отнасят за периода след пятнадцатъйое столетие. До 12 -ое столетие всички Прикази и Декретъй на Ватикана,на някой от поне тримата -четирима папи които са налични във всеки един период(цифрите не лъжат,понятието антипапи не е попска измислица) е в името на Константинополския император. основанието си за величие пък е документа който им бил издал самаго Константинаго Великаго,на когото са му натрошили статуята в Рим да не погадаеме на чий Баал е служел.Т.нар . Константинов Дар въпреки,че е признат за фалшификат е постигнал целта си и дори увековечен в т,нар. рафаелови стаи във Ватикана.тази в Рим,не некоя си от Равена,Авинон, или там където поредния имнператор ги е преместил държи дикиш и е изпълнил предначертанието си. Дори интелектуалци и ерудити като Дмитрий забравпт съвета на Еразъм,че привидното винаги мами. Това е холивудски вестерн. Доказателството в полза на вестерна : в Италия в два бенедиосктински манастира има изображение на български цар. така са написали. Българскип цар. Не му знаели името на този цар. В Българско пък към 1901 г Болгарский народец и техните ующонъй и духовенствое которое сохранило Болгарипя не знаели че имало бивш цар светец Петър,който бил популярен със книгитер си в шестнадцатое столетие-времето на изпиосването на безименнъй болгарский цар из ватиканските губернии.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: stasja
Категория: Изкуство
Прочетен: 424961
Постинги: 63
Коментари: 111
Гласове: 3554